Systembolaget

Logga in

Varukorg

Allmänna köpvillkor

Allmänna köpvillkor

Hitta på sidan

1. Allmänt
2. Beställning med mera
3. Betalning
4. Leverans
5. Öppet köp, ångerrätt, reklamation
6. Outlösta paket och brott mot villkoren
7. Behandling av personuppgifter
8. Tillämplig lag och tvist
9. Våra kontaktuppgifter

1. Allmänt 

1.1. Dessa allmänna köpvillkor (”Allmänna köpvillkoren”) är tillämpliga när du beställer varor via Systembolagets onlinebutik, www.systembolaget.se, (”Webbplatsen”) eller i Systembolagets app (”Appen”) för hemleverans till adress i Sverige alternativt för leverans till och uthämtning i någon av Systembolagets butiker eller ombud. Dessa Allmänna köpvillkor är bindande mellan dig som konsument och oss, Systembolaget Aktiebolag (”Systembolaget”). Våra fullständiga kontaktuppgifter finner du i slutet av dessa Allmänna köpvillkor.

1.2. Systembolaget har rätt att ändra de Allmänna köpvillkoren. De vid var tid gällande Allmänna köpvillkoren finns publicerade på Webbplatsen och är tillgängliga i Appen. Det åligger dig att förvissa dig om vad som gäller enligt de Allmänna köpvillkoren vid varje beställning av vara eller förfrågan om privatimport.

1.3. Systembolaget ansvarar inte för eventuella skriv- och/eller tryckfel på Webbplatsen eller i Appen och har rätt att när som helst ta bort eller göra ändringar i information och funktionalitet på Webbplatsen eller i Appen.

1.4. Systembolagets allmänna användarvillkor innehåller bl.a. villkor för användning av Webbplatsen och Appen, samt villkor för skapande och användning av användarkonto. Dessa villkor hittar du här.

2. Beställning med mera

2.1. Om du har fyllt 20 år kan du göra en beställning av varor ur Systembolagets sortiment, på Webbplatsen eller i Appen, antingen för avhämtning i Systembolagets butiker eller hos Systembolagets ombud. Din beställning av varor kan även göras för hemleverans. Du kan också göra en förfrågan om privatimport av alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat som inte erbjuds i Systembolagets sortiment.

2.2. Du kan beställa varor genom att skapa och logga in på ett personligt användarkonto på Webbplatsen eller i Appen (klicka här för Systembolagets allmänna användarvillkor som bl.a. reglerar villkoren för användarkontot) eller, såvitt avser beställningar som görs på Webbplatsen, genom att välja alternativet ”Fortsätt som gäst” innan beställningen påbörjas. Väljer du alternativet att fortsätta som gäst krävs att du identifierar dig med BankID (för mer information om BankID kan du kontakta din bank alternativt besöka BankIDs hemsida på support.bankid.com/sv). Som gästanvändare är det inte möjligt att följa beställningen på ”Mina sidor”, och det är inte heller möjligt att göra förfrågan om Privatimport eller beställa vid s.k. ”webblanseringar”.

2.3. Din beställning utgör en förfrågan om att köpa en eller flera produkter från Systembolaget. När du lagt din beställning får du ett automatiskt meddelande där Systembolaget bekräftar att vi tagit emot din beställning. Denna bekräftelse innebär inte att din beställning har accepterats eller att något avtal har ingåtts mellan dig och Systembolaget. När Systembolaget har kontrollerat att dina beställda varor finns tillgängliga, alternativt redo för avhämtning, skickas ett meddelande till dig som bekräftar din beställning. Systembolaget är dock bundet av din beställning först när Systembolaget, på plats i butik, vid hemleverans eller hos ombudet, har konstaterat att försäljning och utlämning av alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat kan ske i enlighet med alkohollagen (2010:1622) samt dessa Allmänna köpvillkor. Ett bindande avtal mellan dig och Systembolaget ingås därför först vid utlämningstillfället.

2.4. I enlighet med alkohollagen (2010:1622) varken säljer eller lämnar Systembolaget (butiker, ombud och vid hemleverans) ut alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat till en person som (i) inte kan styrka att denne fyllt 20 år, (ii) är märkbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel, eller (iii) om det finns särskild anledning att anta att personen olovligen kommer att tillhandahålla varan till någon som inte själv får köpa varan på Systembolaget enligt punkt (i) eller (ii) ovan (så kallad langning). Förskottsbetalningar som du har gjort vid beställningen kommer i så fall att betalas tillbaka till dig så snart som möjligt.

2.5. Systembolaget ansvarar inte för eventuell slutförsäljning av beställd vara eller varubrist av andra skäl, och har rätt att avboka din beställning avseende de varor som är slutsålda eller av annan anledning inte kan levereras (till exempel på grund av beslutat säljstopp eller produktåterkallelse). Systembolaget ansvarar inte heller för, i förekommande fall, felaktig information om årgång för drycker (till exempel i anslutning till årgångsbyte, utfasning av tidigare årgång eller då Systembolaget inte fått information från leverantör om att årgångsbyte har skett). Om Systembolaget inte kan leverera hela eller delar av din beställning informeras du om det så snart det är möjligt. Om du erlagt betalning för vara som inte kan levereras sker återbetalning inom 14 dagar från att du blivit meddelad om detta, med samma betalsätt som du använde vid betalningstillfället.

2.6. Systembolaget kan, efter eget val, annullera din beställning och/eller stänga av/radera ditt användarkonto (tillfälligt eller permanent) om Systembolaget har skälig anledning att misstänka (i) att ditt användarkonto eller beställning innehåller felaktiga, missvisande eller inaktuella uppgifter, eller (ii) att ditt användarkonto, beställning, Webbplatsen eller Appen i övrigt används eller görs på sätt som inte är tillåtet enligt Systembolagets allmänna användarvillkor. Om annullering av din beställning och/eller avstängning/radering av ditt användarkonto sker, kommer du att få ett meddelande från Systembolaget till din e-postadress som är knuten till användarkontot eller beställningen.

3. Betalning

3.1. Betalning till och eventuell återbetalning av Systembolaget sker alltid i svenska kronor (SEK). Det pris som anges för respektive vara i Systembolagets sortiment inkluderar mervärdesskatt och alkoholskatt. Vid hemleverans tillkommer avgifter för till exempel frakt enligt vid var tid gällande prislista och läggs då på priset inför slutförandet av din beställning. Det pris som anges i det sista beställningssteget på Webbplatsen, i Appen eller i offerten (vid förfrågan om privatimport) är således det totala priset för beställningen.

3.2. Vid beställning till butik eller till ombud betalas varan alltid i förväg genom betalning på Webbplatsen eller i Appen. Vid hemleverans betalas varan samt tillkommande avgifter alltid i förväg genom betalning på Webbplatsen. Vid privatimport och vid s.k. ”webblanseringar” betalas varan i samband med att varan avhämtas i butik.

3.3. Du kan välja mellan följande betalsätt: swish, direktbetalning via din bank och kortbetalning. Vi accepterar Visa, Mastercard och American Express. Kortet måste vara utfärdat inom EU och öppet för internetköp. Det senare gäller dock inte vid privatimport där varan betalas i butik eller vid s.k. ”webblanseringar”.

4. Leverans

4.1. Beställning till butik eller ombud

När beställd vara finns tillgänglig för avhämtning meddelas du via sms (om du angett ett mobiltelefonnummer). Du behöver hämta beställd vara inom fjorton (14) dagar från mottagandet av meddelandet. Vid uthämtning i butik behöver du uppvisa giltig ID-handling och uppge ditt beställningsnummer/referensnummer (eventuellt ombud behöver uppvisa både din och sin egen giltiga ID-handling). Vid uthämtning hos något av Systembolagets ombud behöver du uppge din kontrollkod du fick vid beställningen (gäller även om eventuellt ombud hämtar din beställning).

4.2. Beställning för hemleverans 

4.2.1. Hemleverans är, med vissa undantag, möjlig till de flesta adresser inom Sverige som går att nå med vägtransport (så kallad farbar väg).

4.2.2. Leverans av varor kan ske vardagar och lördagar inom vissa tidsfönster (tillgängliga dagar och tidsfönster för leverans varierar dock beroende på område och anges på Webbplatsen). Du väljer tidsfönster för leverans vid beställnings-tillfället, och du är sedan skyldig att ta emot beställd vara inom detta tidsfönster. Angivna leveranstider är ungefärliga och Systembolaget ansvarar inte för eventuella leveransförseningar.

4.2.3. Leverans av beställda varor sker antingen till din folkbokföringsadress eller annan godkänd adress som du anger. Personen som tar emot beställningen måste uppvisa giltig ID-handling för att styrka sin identitet och för att uppfylla alkohollagens försäljningsregler (se punkterna 2.3 och 2.4 ovan). Vid beställning via kundkonto till annan adress än din registrerade folkbokföringsadress behöver du personligen ta emot din beställning. Beställer du via konto till din folkbokföringsadress kan någon annan ta emot din beställning förutsatt att nuvarande adress finns registrerad på ditt konto (mottagaren behöver uppvisa giltig ID-handling för styrkande av sin identitet samt uppfyllande av alkohollagens försäljningsregler (se punkterna 2.3 och 2.4 ovan)).

4.2.4. Om du inte är hemma under det tidsfönster du angett vid beställningstillfället, om du angett en felaktig leveransadress, eller om mottagaren av varorna enligt punkt 4.2.3 inte uppfyller alkohollagens försäljningsregler förfaller hela din beställning, varvid varuvärdet, men inte kostnaden för frakten, återbetalas till dig.

4.2.5. Om den vara/de varor du mottager från Systembolaget i fråga om sort eller antal inte stämmer överens med det du beställt ska du kontakta Systembolagets kundtjänst.

4.2.6 Endast hela kollin utan kross levereras till kund.

4.3 Privatimport

4.3.1. ”Privatimport” innebär att du som privatperson – om du önskar köpa alkoholdryck eller alkoholdrycksliknande preparat som inte erbjuds i Systembolagets sortiment – på Webbplatsen kan göra en förfrågan om beställning av sådan vara för avhämtning i Systembolagets butiker. Din förfrågan om privatimport är inte bindande för vare sig dig eller Systembolaget.

4.3.2. När Systembolaget mottagit din förfrågan bekräftas det genom att du får en automatisk bekräftelse med relevant information om din förfrågan.

4.3.3. Utifrån din förfrågan framställer Systembolaget en offertförfrågan till den leverantör/producent eller annan aktör som tillhandahåller efterfrågad vara (”Säljaren”). Säljaren kan avböja Systembolagets offertförfrågan eller kräva att viss minsta kvantitet av varan köps. Om krav på minimi-kvantitet framställs och du önskar fullfölja beställningen måste du köpa begärd minimi-kvantitet.

4.3.4. När Säljaren svarat på Systembolagets offertförfrågan återkommer Systembolaget till dig antingen med en offert avseende efterfrågad vara (”Offerten”) eller med besked om att leverans inte kan ske. Systembolaget ansvarar inte för Säljarens möjlighet/vilja att leverera aktuell vara eller de lagliga hinder som kan föreligga mot en privatimport av varan. I Offerten anges den butik där varan kan hämtas ut, varans totala pris (se punkt 3.1 ovan) samt eventuellt krav från Säljaren på köp av minimi-kvantitet.

4.3.5. Du är bunden av din beställning enligt Offerten från och med när du accepterat Offerten. Systembolaget är bundet av din beställning först när Systembolaget på plats i butik har konstaterat att försäljning och utlämning av alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat kan ske i enlighet med alkohollagen (se punkterna 2.3 och 2.4 ovan) och dessa Allmänna köpvillkor. 

4.3.6. När beställd vara finns tillgänglig för avhämtning i butik meddelas du via sms eller telefon och vid avhämtning ska du uppvisa giltig ID-handling. För det fall du vill hämta beställningen genom ombud ska ombudet uppvisa både din och sin egen giltiga ID-handling. Du ska betala och hämta ut varan i butiken inom fjorton (14) dagar från meddelandet. Avhämtning av endast del av beställning är inte tillåtet.

4.3.7. Systembolaget har rätt att fritt förfoga över beställd vara som inte hämtats ut i tid (se punkt 4.3.6 ovan). Om en vara inte hämtats ut i tid har Systembolaget rätt att fakturera dig ett belopp motsvarande Systembolagets kostnader för beställningen och för att köpet inte fullbordas (inbegripet kostnaden för varorna och eventuella merkostnader).

4.3.8. Kunden har inte ångerrätt eller rätt till öppet köp avseende vara köpt genom Systembolagets privatimport.

4.4 Leveransförsening

4.4.1. Vi strävar självfallet alltid att leverera de varor som du beställt inom angiven tid, men ibland kan det bli fel. Om vi inte kan leverera inom angiven tid kommer vi så snart som möjligt informera dig om anledningen till förseningen och upplysa dig om en ny leveranstidpunkt.

4.4.2. Om leveransen dröjer utan att vi självmant lämnat dig information enligt ovan ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka orsaken till dröjsmålet.

4.4.3. Mer information rörande reklamationer finner du nedan under punkten 5.3.

5. Öppet köp, ångerrätt och reklamation 

5.1 Öppet köp 

5.1.1. Systembolaget erbjuder 30 dagars öppet köp. Öppet köp ger dig pengarna tillbaka om du returnerar en oöppnad och oskadad vara mot uppvisande av kvitto i butik. Ombudsbeställning kan även returneras hos det ombud där du hämtade din beställning. Återbetalning till dig sker med samma betalsätt som du använde vid betalningstillfället.

5.1.2. Öppet köp gäller inte  

  • vid köp av presentkort, 
  • varor som är köpta genom Systembolagets privatimport, eller 
  • för del av beställning som omfattas av kollikrav vid köpet, det vill säga för ordervaror där Systembolagets leverantör uppställt krav på att varan endast går att beställa i hela kollin (till exempel sex (6) eller tolv (12) flaskor/burkar). Öppet köp gäller däremot vid retur av helt och obrutet sådant kolli. 

5.2 Ångerrätt

5.2.1. Vid beställning online (via Webbplatsen eller via Appen) har du som kund alltid ångerrätt i fjorton (14) dagar enligt distansavtalslagen (lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Tiden räknas, vid hemleverans, från den dag när varan togs emot vid leveransen, och vid beställning till butik/ombud, från den dag när varan hämtades ut.

5.2.2. Om du vill nyttja din ångerrätt behöver du kontakta Systembolaget. Du kan till exempel nyttja din ångerrätt genom att lämna tillbaka en vara direkt i någon av våra butiker. Hitta butikernas adresser på denna sida. Ta med dig kvitto alternativt beställningsbekräftelsen vid retur i butik.  

5.2.3. Om du vill nyttja din ångerrätt och själv skicka tillbaka din vara behöver du kontakta Systembolagets kundtjänst och meddela att du ångrar ditt köp. Kontaktuppgifter till kundtjänst finns på denna sida. Du behöver ange ditt beställningsnummer/referensnummer du fick vid beställningen alternativt kopia på kvitto eller beställningsbekräftelse. Om du vill kan du även använda vår ångerblankett (pdf).

5.2.4. För att utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du meddelar Systembolagets kundtjänst enligt ovan, eller besöker någon av våra butiker eller ombud, innan ångerfristen gått ut. 

5.2.5. Ångerrätten gäller inte  

  • dryckesvaror med bruten försegling, 
  • varor som är köpta genom Systembolagets privatimportstjänst, eller 
  • för del av beställning som omfattas av kollikrav vid köpet, det vill säga för ordervaror där Systembolagets leverantör uppställt krav på att drycken endast går att beställa i hela kollin (till exempel sex (6) eller tolv (12) flaskor/burkar). Ångerrätten gäller dock för helt och obrutet sådant kolli. 

5.2.6.  Om du utövar ångerrätten ska du på egen bekostnad returnera varan till Systembolaget senast fjorton (14) dagar efter den dag du meddelat Systembolaget att du ångrat ditt köp. Du kan returnera varan genom att lämna tillbaka den i valfri Systembolagsbutik. Hitta adresser till Systembolagets butiker på denna sida. Du kan också skicka tillbaka varan genom att själv ombesörja och bekosta transport/bud till Systembolagets varudepå i Örebro, efter att du kontaktat Systembolagets kundtjänst enligt punkt 5.2.3 ovan. Dryckesvaror kan på grund av sin beskaffenhet (skrymmande och ömtåliga varor) dock inte skickas med sedvanlig post- eller pakethantering.  

5.2.7. Väljer du att returnera varan genom att själv lämna tillbaka den i butik står du som kund för denna kostnad (det vill säga din kostnad för att själv ta med varan till butiken). Väljer du att skicka tillbaka varan (till exempel med egen transportör/bud) till Systembolagets varudepå i Örebro behöver du betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan. Kostnaden för återsändande av dryckesvaror uppskattas till maximalt cirka 300–1000 kronor per kolli (kostnaden kan dock variera beroende på typ av vara, antal varor, transportlösning samt avstånd till Systembolagets varudepå). Leveransadress till Systembolagets varudepå är: Systembolaget Varudepå, Vältgatan 16, 702 27 Örebro. Du behöver paketera varan med skyddande emballage så den inte riskerar att gå sönder under frakten.

5.2.8. Du får självklart titta på och undersöka en köpt vara, dock inte bryta någon försegling eller förslutning. Tänk då på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet eller om någon del av varan saknas eller är skadad är du ansvarig för varans minskade värde och vi förbehåller oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för denna värdeminskning.  

5.2.9. Vid utövandet av din ångerrätt betalar Systembolaget tillbaka alla betalningar vi fått från dig avseende de varor som omfattas av det ångrade köpet. Systembolaget återbetalar även erlagd leveranskostnad som du betalat för frakten till dig (gäller vid hemleverans) eller proportionerlig andel av fraktkostnaden (om du endast ångrat del av din beställning). Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål och senast fjorton (14) dagar från och med den dag vi mottog ditt meddelande om ångrat köp. Systembolaget förbehåller sig dock rätt att hålla inne betalningen tills dess att vi mottagit varorna i retur. Återbetalning sker med samma betalningsmedel som du själv använde vid köpet. Systembolaget kommer inte att ta betalt för återbetalningen till dig.

5.3 Reklamation 

5.3.1. Om det är något fel på varan du köpt har du (om du är konsument) rätt att reklamera varan enligt bestämmelserna i konsumentköplagen (2022:260). Du kan då ha rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller, vid allvarliga fel, ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Du kan dessutom ha rätt att kräva skadestånd.

5.3.2. Reklamation ska ske snarast och alltid inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som skickas inom två månader efter det att du märkt ett fel i en vara anses alltid ha lämnats i rätt tid. Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, och senast inom tre år och två månader från det att du tog emot varan, förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot oss.

 
5.3.3. För att reklamera en vara kan du ta med varan till en av Systembolagets butiker. Hitta butikernas adresser på denna sida. Varor som beställts till ombud kan reklameras hos det ombud där beställningen hämtades. Våra fullständiga kontaktuppgifter finner du i slutet av dessa Allmänna köpvillkor. Vid en reklamation behöver du även kunna visa att varan är köpt på Systembolaget, när köpet gjordes och vilket pris du betalade för varan (till exempel genom uppvisande av kvitto eller orderbekräftelse). 

5.3.4. I förhållande till dryckesvaror och alkoholdrycksliknande preparat krävs att minst en tredjedel av drycken eller preparatet i en förpackning finns kvar för att reklamation av dryckesvara eller alkoholdrycksliknande preparat ska godtas.

5.3.5. Vid reklamation av vara som beställts genom hemleverans kan du även kontakta Systembolagets kundtjänst

6. Outlösta paket eller brott mot dessa Allmänna köpvillkor

Om du vid flera tillfällen underlåter att hämta ut beställda varor i tid, vägrar ta emot varor vid hemleverans, eller på annat sätt bryter mot någon punkt i dessa Allmänna köpvillkor, har Systembolaget rätt att stänga av dig från beställningstjänsten samt, i förekommande fall, radera ditt användarkonto. Detsamma gäller vid väsentligt brott mot dessa Allmänna köpvillkor och/eller Systembolagets allmänna användarvillkor.  

7. Personuppgiftsbehandling

7.1. Systembolaget är personuppgiftsansvarig för den behandling av dina personuppgifter som vi utför.

7.2 Klicka här för information om hur Systembolaget behandlar dina personuppgifter och om dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

8. Tillämplig lag och tvist

8.1. Om tvist skulle uppstå mellan dig och Systembolaget ska den i första hand lösas i samförstånd. Om detta inte är möjligt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller allmän domstol. En eventuell tvist kan även lösas via EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning (ODR – Online Dispute Resolution).

ARN

www.arn.se
Allmänna Reklamationsnämnden 
Box 174 
101 23 Stockholm 

EU ODR

http://ec.europa.eu/odr 

8.2. Tvist avgörs enligt svensk rätt.

9. Kontaktuppgifter

Systembolaget Aktiebolag

Organisationsnummer: 556059-9473
Momsnummer: SE556059947301
Telefon: 0771-83 83 00
Postadress: Systembolaget Aktiebolag, 103 84 Stockholm

Besöksadress: Systembolaget Aktiebolag, Kungsträdgårdsgatan 14, Stockholm
Returadress: Systembolaget Varudepå, Vältgatan 16, 702 27 Örebro
E-post: kundtjanst@systembolaget.se
Chatt: systembolaget.se

(Allmänna köpvillkor, version 2024-11-12)