Systembolaget

Logga in

Varukorg

Start

Beställa till butik

Beställa till butik

Beställa till butik

Du kan beställa drycker till alla systembolagsbutiker. Du gör beställningen antingen här online eller i din butik. Du betalar bara för dryckerna – vi står för frakten.

Du betalar i samband med beställningen, oavsett om du beställer online eller i butik. Du kan betala med Swish, bankkort eller direkt via din bank.

Hitta på sidan

Så här beställer du till butik 
Vanliga frågor om att beställa till butik
Leveranstider
Retur, ångerrätt, reklamation
Betalning när du handlar i butik

Så här beställer du till butik

  1. Börja på startsidan och klicka på Handla online.
  2. Välj Hämta i butik. 
  3. I rutan: skriv till vilken butik du vill beställa. Du får förslag när du skriver in ort, gatunamn eller köpcentrum. 
  4. Nu är du redo att välja dryck och lägga i din varukorg genom att klicka på den gröna varukorgs-ikonen vid de drycker du vill köpa.
  5. När du är klar så klickar du på Varukorg högst upp på sidan för att slutföra ditt köp.

 Att tänka på

  • När du lägger en beställning kan du göra detta genom att skapa ett användarkonto eller beställa som gäst. Skapa konto kan du göra innan du börjar lägga varor i din varukorg, eller när du kommer till kassan. Att beställa som gäst kan du endast välja i kassan. 

  • Du kan inte ändra eller lägga till varor i en lagd beställning. Kolla en extra gång att du har valt rätt butik och rätt antal innan du skickar din beställning. 

  • Du betalar direkt när du gör din beställning på systembolaget.se. När du hämtar en redan betald beställning behöver du alltid visa upp din legitimation. Hämtar du upp en redan betald beställning åt någon annan behöver du visa både din egen och beställarens legitimation. 

Vanliga frågor 

Kan jag beställa allt via hemsidan till alla butiker? 

De varor som finns i butikens sortiment behöver du ta hjälp av butiksmedarbetare att beställa. Det görs på plats i butik. Varor som butiken inte har i sortimentet går att beställa här på sajten.

Av klimatskäl skickar vi inte varor mellan butikerna. Det innebär att varor som endast finns i lager i en butik enbart kan köpas i den butiken. 

Hur beställer jag nyheter?

Du kan beställa de flesta nyheter till din butik. Beställningen görs på systembolaget.se eller på plats i butiken och kan tidigast ske på säljstartsdagen klockan 10.00. Vi tar inte emot beställningar via telefon eller mejl.

Vad kostar det att beställa till butik? 

Det kostar ingenting extra att beställa till butik. Du betalar bara för dryckerna.

 Vem kan beställa till butik? 

  • Du måste ha fyllt 20 år för att beställa och hämta ut drycker. 
  • Du måste kunna visa upp din legitimation. 
  • Beställer du via vår webbplats måste du ha ett användarkonto. 
  • Butiken får inte lämna ut alkoholdrycker till någon som är märkbart påverkad eller vid misstanke om langning. 

Kan någon annan hämta ut min beställning? 

Ja det går bra, så länge personen uppfyller våra försäljningsregler. Den som hämtar ut din beställning måste ha fyllt 20 år, kunna visa legitimation, veta ditt beställningsnummer och namn. Är beställningen förbetald behöver den som hämtar upp den visa både sin egen och din legitimation.

Var kan jag följa min beställning? 

Har du lagt beställningen via ditt konto så hittar du all information om din beställning och du kan följa beställningen under mina sidor.

 Fler svar på vanliga frågor om att beställa till butik  

Leveranstider

Du får en ungefärlig leveranstid i samband med din beställning. Leveranstiden varierar beroende på vara, men vanligast är 4–6 dagar. Den kan bli längre än 6 dagar om du har beställt ordervaror som vi inte har i vårt eget lager. Du får ett sms när din beställning finns att hämta i butiken. 

Din beställning finns sedan kvar i 14 dagar från att du fått sms om att den kommit till din butik. Därefter skickas den tillbaka. 

Returer, ångerrätt och reklamation 

Du har alltid 30 dagars öppet köp från det att du tagit emot varorna. Du kan lämna tillbaka varorna i våra butiker. Ta med kvittot eller bekräftelsemejlet och det betalkort du använde.

Fel på varan

Är något fel på en vara får du pengarna tillbaka. Ta med förpackningen och kvittot eller bekräftelsemejlet till valfritt Systembolag. Minst en tredjedel av innehållet ska finnas kvar. 

Läs mer om ångerrätt och annat som gäller vid beställning i de allmänna köpvillkoren

Betalning när du handlar direkt i butik

  • Alla våra butiker och ombud tar kontanter, fåtal undantag finns. 
  • Det går inte att betala med Swish i våra butiker när du handlar direkt i butik. Fåtal undantag finns just nu och vi testar fler under hösten 2024.
  • Systembolaget tar emot alla svenska bankkort och de flesta svenska och internationella betal- och kreditkort som Visa, American Express och Mastercard.
  • Vi tar tillsvidare inte emot Maestro från utländska kortutgivare eller Diners.
  • Det går inte att ta ut pengar i våra butiker genom att avrunda köpesumman uppåt.

Godkända ID-handlingar

  • SIS-märkta svenska ID-kort och motsvarande ID-kort från övriga nordiska länder (utfärdade av myndighet eller större företag).
  • Nationella ID-kort
  • Körkort, svenska och övriga nordiska
  • Pass
  • Nationella ID-kort, ID-kort från utomnordiska länder i EU/EES som innehåller uppgift om medborgarskap (till exempel ”Nationality: Spanish”)
  • Norska bankkort med liten legitimation på baksidan, LMA-kort och uppehållstillståndskort: giltiga för att styrka ålder, men kan inte användas för betalning med kort/check.

Har du fler frågor?

Kontakta kundtjänst
Chatta: Klicka på chattikonen här intill.                        
Mejla: kundtjanst@systembolaget.se
Ring: 0771–83 83 00

Våra tjänster

Beställa hem – så här gör du

Mer om hemleverans