Systembolaget

Logga in

Varukorg

Start

Om leveranstid, betalning och frakt

Om leveranstid, betalning och frakt

Här har vi samlat information om leveranstider, olika betalningsmöjligheter och ångerrätt. Observera att du kan betala med Swish online, men inte när du handlar i butik.

Leveranstid för varor i lager online

De flesta drycker i vårt fasta och tillfälliga sortiment finns i lager online, men även vissa varor ur andra sortiment, till exempel Lokalt & småskaligt.

Vid beställning till butik eller med hemleverans är leveranstiden cirka 4 arbetsdagar för varor i lager online. I varukorgen ser du beräknad leveranstid för butiksuthämtning. För hemleverans får du själv välja leveransdag.

Vid beställning till ombud är leveranstiden 4–8 arbetsdagar. Antalet dagar varierar beroende på vilket ombud du beställer till och vilka utlämningsdagar ombudet har. I varukorgen ser du vilken dag du tidigast kan hämta din beställning.

Leveranstid för ordervaror

Ordervaror är drycker som finns i lager hos våra leverantörer.

Vid beställning till butik är leveranstiden upp till 8 arbetsdagar. I varukorgen ser du beräknad leveranstid. Vilken dag och hur ofta leverantören skickar varor varierar från butik till butik. 

Vid beställning till ombud eller med hemleverans är leveranstiden minst 8 dagar. I varukorgen ser du vilken dag du tidigast kan hämta din beställning/få din hemleverans.

Betalning och avgifter

Samtliga priser på Systembolagets hemsida anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms.

  • Vid beställning online kan du betala med Swish, kort eller direktbetalning via bank. Det går dock inte att betala med Swish i våra butiker.

Fri frakt till butik och ombud

Beställer du drycker som lagerförs av Systembolaget eller våra leverantörer till butik eller ombud tillkommer ingen avgift.

Avgift för hembeställning och privatimport

Avgift tillkommer och den baseras på hur mycket du beställer.

Säker betalning vid kortköp

Vid kortköp online samarbetar vi med en auktoriserad betalningsförmedlare som hjälper oss att kontrollera att kortet är giltigt för köp direkt mot din bank. Vår betalningsförmedlare hanterar dina kortuppgifter på ett korrekt sätt och är certifierade enligt den internationella säkerhetsstandarden PCI DSS. Inga kortuppgifter hanteras eller sparas av Systembolaget.

Du kan betala med VISA, Mastercard eller American Express.

Överföringen är krypterad och om möjligt verifieras din transaktion även via 3D-secure. Pengarna reserveras från ditt konto vid beställningstillfället och debiteras ditt konto då varorna lämnar Systembolagets lager. Du kan max genomföra tre (3) kortbetalningar per dygn på samma bankkort.

Allmänt om reklamationer och retur

Som hemleveranskund hos Systembolaget AB har du alltid 30 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Återköp sker i första hand i våra butiker.

Betalning när du handlar i butik

  • Alla våra butiker och ombud tar kontanter. 
  • Det går inte att betala med Swish i våra butiker.
  • Systembolaget tar emot alla svenska bankkort och de flesta svenska och internationella betal- och kreditkort som Visa, American Express och Mastercard.
  • Vi tar tillsvidare inte emot Maestro från utländska kortutgivare eller Diners.
  • Det går inte att ta ut pengar i våra butiker genom att avrunda köpesumman uppåt.

Mer information

I våra allmänna köpvillkor kan du läsa mer om vad som gäller vid beställning på systembolaget.se.

Ung kille som kund behöver visa legg

Vårt uppdrag

Vi säljer med ansvar

Våra tjänster

Beställa hem – så här gör du

Mer om hemleverans