Systembolaget

Logga in

Varukorg

Start

Beställa till ombud

Beställa till ombud

Beställa till ombud

Du kan beställa nästan alla drycker till våra 490 ombud som finns över hela landet. Ett ombud är oftast en affär, till exempel en matbutik. 

Hitta på sidan

Så här beställer du till ett ombud 
När kommer varorna?
Frågor om beställning till ombud

Så här beställer du till ett ombud

Beställ på webbplatsen

  1. Börja på startsidan och klicka på Handla online.
  2. Välj Hämta hos ombud.
  3. Sök upp ett ombud genom att skriva in ort eller namn på ombudet som du vill beställa till.

  4. Nu är du redo att välja dryck. Klicka på den gröna varukorgs-ikonen vid de drycker du vill köpa så läggs de i varukorgen.

  5. När du är klar så klickar du på Varukorgen högst upp på sidan för att slutföra ditt köp.

Hitta ditt ombud

Sök på ort, län eller ombud och se beställnings- och utlämningstider.

Betalsätt

  • Swish. Du behöver Swish-appen och Mobilt BankID.
  • Direktbetalning via din bank. Ha BankID eller bankdosa redo.
  • Kort. Vi accepterar Visa, Mastercard och American Express. Kortet måste vara öppet för internetköp.

Bor du i Norge? Då betalar du på nätet så här 

Att tänka på

  • Du kan bara hämta ut din beställning under de dagar som Systembolaget har öppet.
  • Du kan bara hämta ut hela beställningen.
  • Någon annan kan hämta ut din beställning. Hen måste vara 20 år, kunna visa legitimation, ha ditt referensnummer, kontrollkod och namn.
  • När du lägger en beställning kan du göra detta genom att skapa ett användarkonto eller beställa som gäst. Skapa konto kan du göra innan du börjar lägga varor i din varukorg eller när du kommer till kassan. Att beställa som gäst kan du endast välja i kassan.
  • Du kan inte ändra eller lägga till varor i en lagd beställning. Kolla en extra gång att du har valt rätt ombud och rätt antal innan du skickar din beställning. 

Utlämningstider

Vardagar: 9–20
Lördagar: 9–15
Undantag: Helgdagar/röda dagar och andra dagar när Systembolaget har stängt går det inte att hämta ut beställningar. Ombudet måste förstås ha öppet också.

När kommer varorna?

  • I varukorgen ser du vilken dag du tidigast kan hämta din beställning.

  • Beställer du hos ombudet får du där veta vilken dag varorna kommer.

  • Du får ett sms när beställningen finns att hämta.

Mer om leveranstid, betalning och frakt

Frågor om beställning till ombud

Här kan du söka fram de vanliga frågorna kring ombud i sökrutan.

Vad kostar det att beställa till ombud?

Beställning till ombud kostar ingenting extra. Du betalar bara för dryckerna.

När måste dryckerna hämtas?

Du har 14 dagar på dig att hämta din beställning från det att du får sms om att den finns att hämta. Hämta gärna tidigare. Varorna returneras efter 14 dagar.

Vem kan beställa till ombud?

Du måste ha fyllt 20 år för att beställa och hämta ut drycker. Ombudet får inte lämna ut alkoholdrycker till någon som är märkbart påverkad eller vid misstanke om langning.

Var kan jag följa min beställning?

Har du lagt beställningen via ditt konto så hittar du all information om din beställning och du kan följa beställningen under mina sidor.

 Fler svar på vanliga frågor om att beställa

Returer, ångerrätt och reklamation 

  • Vi tillämpar tre års reklamationsrätt på defekta varor om det kan anses att felet funnits från början.

  • Kvitto är inte nödvändigt, men har du det kvar är det bra. Ta med produkten du är missnöjd med till butiken - minst en tredjedel av innehållet måste finnas kvar. Oavsett om du köpt din vara i butik, hos våra ombud eller fått en hemleverans kan du alltid reklamera i en Systembolagsbutik.

  • Vill du exempelvis reklamera en beställning som du köpt på ett ombud så går det bra att reklamera denna på samma ombud, men ombud tar inte emot reklamationer från andra inköpsställen än det egna. Har du fått en hemleverans reklamerar du varan i närmaste butik.

  • Vid reklamation görs alltid ett återköp och återbetalningen sker alltid på det sätt som köpet genomfördes på. Betalade du kontant i butik så får du kontanter tillbaka, handlade du via kort så måste samma kort användas vid återbetalningen. Då står det dig fritt att köpa samma vara igen eller en annan, alternativt att behålla pengarna.

Har du fler frågor?

Kontakta kundtjänst
Chatta: Klicka på chattikonen här intill. 
Mejla: kundtjanst@systembolaget.se
Ring: 0771–83 83 00

Dela via

Chaufför levererar hemleverans med låda från Systembolaget

Våra tjänster

Så funkar hemleverans