Köpinformation
Här hittar du allmän information om att beställa via systembolaget.se.
Användarkonto och personuppgifter
För att kunna göra beställningar på systembolaget.se behöver du skapa ett användarkonto eller handla som gäst. När du skapar ditt konto får du ange ditt personnummer. Personnumret behövs för att administrera din användning av systembolaget.se när du gör en beställning, samt för att säkerställa att den som beställer eller ställer en fråga om privatimport är över 20 år.
När du handlar som gäst så identifierar du dig via BankID. Det sker för att säkerställa att den som beställer är över 20 år.
Om du har problem att skapa konto, kontakta kundtjänst på kundtjanst@systembolaget.se eller telefon 0771-83 83 00 så får du hjälp.
Läs mer om hur vi handskas med personuppgifter i våra allmänna villkor.
Ålderskontroll och försäljningsregler
Vi säljer inte till någon under 20 år, inte till någon som är berusad eller påverkad, eller om vi misstänker langning. När du hämtar varor i butik kan det därför hända att vi ber dig visa legitimation. Vid hemleverans kommer vi alltid be om legitimation av den som tar emot varorna.
Vi kommer be dig att visa serveringstillstånd om du ska servera alkohol som ska säljas vidare. Serveringstillstånd utfärdas av kommunen och krävs vid följande tillfällen:
- Inköp till restaurang, pizzeria eller annan verksamhet som ska servera alkohol som ska vidareförsäljas.
- Inköp till festival där alkoholen ska vidareförsäljas.
- Inköp till företagsevent där alkoholen ska vidareförsäljas.
Du behöver inte serveringstillstånd vid:
- Mingel/fest i slutet sällskap där alkoholen inte ska vidareförsäljas.
- Fest/mingel där deltagarna är ett förutbestämt sällskap som betalat självkostnadspris för alkoholen.
Leveranstid, betalning och frakt
Se Leveranstid, betalning och frakt.
Besked om leverans
Om du valt att hämta din beställning i butik kommer du få ett sms till telefonnumret du angett i ditt användarkonto när dina varor finns att hämta.
Har du inte uppgett ett mobilnummer kommer vi istället att ringa dig. Vid hemleverans har du fått välja ungefärlig tidpunkt för leveransen. Vår leverantör kommer att ringa dig cirka 30 minuter före leverans.
Se status på din beställning
Om du beställt via ditt konto så hittar du all information om dina beställningar under Mina beställningar (på Mina sidor). Har du valt hemleverans kan du följa beställningen genom att klicka på spårningslänken intill sammanställningen för respektive beställning. Har du frågor om din beställning till butik, kontakta kundtjänst på kundtjanst@systembolaget.se eller telefon 0771-83 83 00.
Ej uthämtade eller ej mottagna varor
När du fått besked om att varorna finns att hämta i butik eller hos ombud har du 14 dagar på dig att hämta dem innan de returneras. Om du vid hemleverans inte tar emot dina varor inom valt tidsfönster returneras varorna och du debiteras frakten.
Returer, ångerrätt och reklamation
Om något är fel på varan du köpt kan du byta den eller få pengarna tillbaka om minst en tredjedel av innehållet finns kvar. Varor som slagits sönder i eller i anslutning till butiken ersätts om förslutningen är obruten. Du har rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar från det du mottagit varorna. Ta med kvittot och förpackningen till en av Systembolagets butiker. Om du har betalat med kort behöver du även ta med kortet eftersom pengarna endast kan betalas tillbaka till det kort som varorna betalades med.
Mer information om ångerrätten och andra villkor för beställning hittar du i våra Allmänna köpvillkor.
Kundtjänst
Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta kundtjänst på telefon 0771-83 83 00 eller kundtjanst@systembolaget.se.