Bli leverantör till Systembolaget
Bli leverantör till Systembolaget
Små bryggerier, multinationella företag och importörer med olika inriktning. Systembolagets cirka 1 200 leverantörer erbjuder drycker från omkring 5 000 producenter från världens alla hörn. Vill ditt företag också bli leverantör?
Om du endast handlar med alkoholfria drycker registrerar vi inte ditt företag om det inte är aktuellt att köpa in en alkoholfri artikel.
Om du har en alkoholfri artikel som du vill presentera för Systembolaget mejla nyleverantor@systembolaget.se.
Att bli leverantör – steg för steg
Att bli leverantör kräver att du har nödvändiga tillstånd och ansluter dig till vissa tjänster som kostar pengar. I den här steg-för-steg-guiden får du veta vad du behöver göra.
1.
Bilda företag med F-skatt och moms
Du måste ha ett företag av något slag. Om du inte redan har det, kan du läsa om olika företagsformer och registrera företag på skatteverket.se.
Företaget måste ha F-skattsedel och momsregistreringsnummer. Det ansöker du om hos Skatteverket.
2.
Skaffa tillstånd för att handla med alkohol
Tillståndet får företaget genom att godkännas som upplagshavare eller genom att registreras som varumottagare. Blanketter finns på skatteverket.se.
Vid frågor, kontakta Skatteverket i Ludvika.
Om du endast handlar med alkoholfria drycker behöver ditt företag inget av tillstånden som gäller handel med alkohol.
3.
Registrera företaget som livsmedelsanläggning
Ditt företag måste registreras som livsmedelsanläggning. Registreringen görs på ett av två sätt, beroende på företagets inriktning:
• Hos kommunens miljö- och hälsoskyddskontor om du ska tillverka öl eller importera alkoholhaltiga drycker.
• Hos Livsmedelsverket om du ska tillverka vin eller sprit.
Vid frågor, kontakta Livsmedelsverket som har mer information.
4.
Ansök om GLN-nummer
Global Location Number (GLN-nummer) används som företagsidentifikation och är nödvändigt för att kunna skicka order och hantera fakturor. GLN-nummer är avgiftsbelagda.
Du ansöker om GLN-nummer hos GS1
5.
Anslut dig till tjänsten Validoo Item
Du måste ansluta dig till Validoo Item och en av deras godkända systemleverantörer. Hos systemleverantören fyller du i artikelinformation som skickas till Validoo Item. Systembolaget hämtar sedan information om dina artiklar från Validoo Item.
Både avtal med Validoo Item och med systemleverantör är avgiftsbelagda.
Här hittar du information om Validoo och godkända systemleverantörer.
6.
Producentansvar förpackningar
Den som tillverkar, importerar, fyller eller säljer förpackade varor är ansvarig för att förpackningen kan samlas in och återvinnas. Beroende på vilka förpackningar du kommer att sälja måste du ansluta dig till olika system.
Returpack är obligatoriskt om du har förpackningar med pant (burk och PET). Mer information hittar du hos Returpack.
NPA (Näringslivets producentansvar i Sverige AB) är obligatorisk för alla med glas- och pappförpackningar. Mer information om ditt ansvar som producent hittar du hos NPA.
TMR har i uppdrag att samla in och återvinna förpackningar och finns som ett alternativ till NPA. Mer information hittar du hos TMR.
7.
Systembolagets Lärportal
Logga in i Systembolagets Lärportal där du:
- Genomför e-utbildningen om Systembolagets inköpsprocess.
- Fyller i blanketten "Leverantörsuppgifter" (företagets adress, kontaktuppgifter, distribution, kort beskrivning av verksamheten, godkännande av amfori BSCI:s uppförandekod som Systembolaget är ansluten till).
- Bifogar kopior på F-skattsedel, tillstånd för att handla med alkohol samt beviset på att företaget är registrerat som livsmedelsanläggning (se ovan 1-3).
Vi granskar inkomna dokument
Handläggningstiden är cirka sju arbetsdagar. Om allt är korrekt skickar vi ett mejl med inloggningsuppgifter till vår Leverantörsportal.
Ditt företag är nu godkänt för att få leverera till Systembolaget. Det betyder inte att vi har köpt in något, men att vi i framtiden kan köpa in från ditt företag.
Gå till Systembolagets lärportal