Systembolaget

Logga in

Varukorg

Start
Nytt

Om Systembolagets webblanseringar

Om Systembolagets webblanseringar

Kunskap & Inspiration

  • Premium
  • Om våra nyheter
  • Ölnyheter
  • Nytt inom rött vin
  • Spritnyheter
  • Nytt inom vitt vin
  • Nytt rosévin
  • Ny cider och blanddryck
  • Nytt mousserande vin
  • Nya alkoholfria drycker
  • Dryckesauktioner
  • Om webblanseringar

Om Systembolagets webblanseringar

Webblanseringar är drycker som finns i mycket begränsad mängd och kan endast bokas på systembolaget.se. Lanseringarna sker på torsdagar.

Lanseringar på olika klockslag

Webblanseringarna sker på olika klockslag och med fem minuters mellanrum: klockan 10.00, 10.05 och 10.10 och så vidare. Det innebär att olika drycker inom en webblansering lanseras under olika tider. 

Bekräfta senast klockan 23.59

Du som kund behöver bekräfta din bokning senast klockan 23.59 samma dag som webblanseringen är. För att säkerställa att du får din bokning.

Vad behöver jag som kund tänka på?

  • Att vara uppmärksam på vilken tid som den dryck du vill ha lanseras. Det är först till kvarn som gäller och bokningsknappen blir grön vid utsatt tid.
  • Att bekräfta din bokning/-ar före klockan 23.59 samma dag. Då stänger webblanseringen och du får inga bokningar om du missar att bekräfta.
  • Det är fortfarande torsdagar som gäller för webblanseringar samt upplägget med kvotering av antal flaskor och köplatser är detsamma.

Varför olika klockslag?

  • Vid hög efterfrågan delar vi upp lanseringarna och minimerar därmed risken för överbelastning på sajten. Du som kund får också en bättre upplevelse. 
  • Vi tror också att en uppdelning med olika klockslag gör att chansen ökar att få en dryck. Om man inte fick en önskad dryck klockan 10.00, så har man en andra chans på en annan dryck klockan 10.05.
  • Vi kommer också para ihop lanseringarna i möjligaste mån: exempelvis Bourgogne följt av Barolo. 
  • En kortare bekräftelsetid kommer att effektivisera våra leveranser.

Till bokningssidan för aktuell webblansering

Mer information om webblanseringarna


Lansering på torsdagar

Lanseringarna sker varje torsdag kl. 10.00 (med vissa undantag inför stora helger, under sommaren och runt årsskiftet). 

Datum för webblanseringar och övriga lanseringar

Maxantal satt per person

Vi får en begränsad tilldelning av dryckerna. Därför finns ett maximalt antal drycker du kan boka – en kvot. Det är för att flera ska kunna få dessa eftertraktade drycker.

Du behöver ett konto

För att kunna delta i en webblansering behöver du ha ett konto på Systembolaget. Klicka här för att skapa ett konto. 

Så går en webblansering till

En webblansering sker i flera steg: Först bokar du drycken, sedan måste du bekräfta bokningen, därefter blir det en beställning som du kan hämta ut. Först till kvarn gäller vid bokningen.

Steg 1: Logga in på ditt konto

Logga in i god tid. Det gör du högst upp på sidan där det står Logga in

Steg 2: Gå till aktuell webblansering

Till bokningssidan för aktuell webblansering

Steg 3: Bokaknappen blir grön

Bokningen öppnar ett visst datum och vid ett visst klockslag – bokaknappen blir då grön.

Först till kvarn gäller

  • De som hinner boka först (klickar på den gröna boka-knappen) får sina bokningar.

  • Står det exempelvis i raden för vara Chateau X: 3 bokade så har du lyckats boka tre stycken Chateau X.

  • Det gäller att vara snabb. Dryckerna kan ta slut på ett ögonblick. 

Köplats

  • När lagersaldot för en dryck nått noll kan du få en köplats.

  • Boka-knappen blir en köa-knapp.

  • När även köplatserna är slut markeras varan som Fullbokad.

Kvotering

Kvotering innebär att det finns ett maxantal som du kan boka. I kvoteringen räknas även köplatserna in.

Steg 4: Bekräfta din bokning

Du måste bekräfta dina bokningar och köplatser innan bokningen stänger för att få dryckerna eller köplatsen.

När du bekräftar väljer du också i vilken butik du vill hämta varorna. 

  • Enklast är att bekräfta direkt när du har bokat.

  • Vill du bekräfta senare går det att göra fram till dess att bokningen stänger. Klicka på länken i meddelandet högst upp på systembolaget.se som säger att du har obekräftade bokningar/köplatser. Du kommer till rätt sida för att bekräfta.

Steg 5: När du har bekräftat din bokning, gör vi det till en beställning.

  • Du får ett bekräftelsemejl för beställningen.
  • Du får sedan ett sms när beställningen finns att hämta i butiken du har valt.

Vanliga frågor

Hur vet jag att jag lyckats boka några flaskor?

När du bekräftat en bokning får du en bekräftelse på mejl. Bekräftade bokningar ser du också på Mina sidor/Bokningar när webblanseringen har avslutats.

Hur lång tid har jag på mig att bekräfta min bokning?

Du har fram tills webblanseringen stänger att bekräfta din bokning. Webblanseringen stänger klockan 23.59 på aktuellt slutdatum.

Hur fungerar kön?

När en drycks kvot tar slut, finns det köplatser. Bokade drycker som inte hämtas ut går i tur och ordning till de som står i kö.

En plats i kön kan alltså resultera i att du får drycken. I sådana fall gör vi en beställning åt dig och du får en bekräftelse till din mejl. En köplats kan resultera i en beställning upp till 3 månader efter webblanseringen.

Vill du inte längre stå i kö?

Innan webblanseringen avslutas klockan 23.59 kan du själv ta bort en köplats genom att logga in på Mina sidor och gå till Bokningar.

Hur många köplatser är kopplat till varje vara?

  • Antalet köplatser är 50 procent av antalet inköpta flaskor. Exempel: 100 inköpta flaskor x 0,5 = 50 köplatser.

  • Köplatserna är alltid minst 5 stycken.

Vad händer med drycker som inte bokas?

De drycker som ingen bokar går att beställa på systembolaget.se tidigast en vecka efter de har släppts.

Kontrollerar ni att automatiserade datorprogram inte bokar allt?

Vi kontrollerar alltid att tjänsten inte missbrukats. Detta sker efter att bokningarna genomförts, men innan beställningarna skapas hos oss.

Vad händer om någon missbrukar tjänsten?

Om ett användarkonto eller vår webbplats i övrigt används på ett sätt som inte är tillåtet enligt våra Allmänna villkor, kan vi annullera en bokning och/eller stänga av aktuellt användarkonto.

Frågor om webblanseringar?

Du är alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst:

Chatta: Vardagar 9.00–20.00, lördagar 9.00–15.00
Mejla: kundtjanst@systembolaget.se
Ring: 0771–83 83 00

Vill du handla online?

Så skapar du konto på Systembolaget

Med ett eget konto kan du beställa varor och skapa egna listor.

Jag vill skapa ett konto

Koll på datumen

Lanseringsdatum för 2024

Här får du koll på vilka datum som vi lanserar nya produkter i våra olika sortiment.

Våra lanseringsdatum 2024