Systembolaget

Logga in

Varukorg

Start
Nytt
Om Systembolagets webblanseringar

Kunskap & Inspiration

  • Premium
    • Om våra nyheter
      • Butiker med Tillfälligt sortiment
        • Tillfälligt sortiment
          • Sortimentet förklarat
            • Lanseringsplaner
              • Lanseringar
              • Ölnyheter
              • Nytt inom rött vin
                • Spritnyheter
                  • Nytt inom vitt vin
                    • Nytt rosévin
                      • Ny cider och blanddryck
                        • Nytt mousserande vin
                          • Nya alkoholfria drycker
                            • Dryckesauktioner
                            • Om webblanseringar

                              Om Systembolagets webblanseringar

                              De drycker som finns i mycket begränsad mängd säljs via webblanseringar för att alla kunder ska få samma chans att få tag på drycken. Lanseringarna äger vanligtvis rum på torsdagar med säljstart från klockan 10.00 och kan bara bokas online på systembolaget.se.

                              Eftersom dryckerna finns i mycket begränsad mängd finns inga garantier för att lyckas boka en dryck utan det är först till kvarn-principen som gäller. För att genomföra en bokning behöver du vara inloggad på ditt användarkonto på systembolaget.se.

                              Vad finns på sidan?

                              Länkar
                              Bra att veta
                              Hur gör jag en bokning
                              Om kösystemet
                              Hur ställer jag mig kö

                              Länkar

                              Till bokningssidan: Aktuell lansering
                              Alla kommande lanseringar: Lanseringsdatum
                              Skapa konto/Logga in: Skapa användarkonto
                              Våra köpvillkor: Allmänna villkor
                              Våra användarvillkor: Allmänna användarvillkor

                              Bra att veta

                              Användarkonto

                              Du behöver ha ett konto på systembolaget.se och vara inloggad på detta för att kunna boka en dryck via webblansering. Observera även följande:

                              Ditt användarkonto är personligt.

                              Du får bara ha ett användarkonto.

                              Du får inte registrera ett konto för någon annans räkning.

                              Bokningar via agenter, robotar eller ”click scripts/bots” är inte tillåtet.

                              Mer information finns i våra allmänna villkor: Allmänna villkor.

                              Du behöver bekräfta din bokning

                              För att du ska erhålla en bokning behöver du genomföra den i två steg:

                              Steg 1. Tryck på knappen ”Boka”
                              Steg 2. Bekräfta din bokning innan 23.59 på lanseringsdagen.

                              Du behöver bekräfta din köplats

                              Om drycken inte längre är bokningsbar, kan du ställa dig i kö (förutsatt att det fortfarande finns köplatser kvar). Även detta behöver genomföras i två steg:

                              Steg 1. Tryck på knappen ”Köa”
                              Steg 2. Bekräfta din köplats innan 23.59 på lanseringsdagen

                              Du går miste om din bokning/köplats om ingen bekräftelse sker.

                              Vanliga frågor om webblansering

                              Se om du hittar din fråga nedan. Annars är du välkommen att kontakta kundtjänst: Kontakta oss på Systembolaget

                              Steg 1 – Skapa ett användarkonto

                              Registrera ett användarkonto på systembolaget.se (om du inte redan har ett). Skapa konto på Systembolaget

                              Tänk på att

                              • Användarkontot är personligt
                              • Du får bara ha ett användarkonto
                              • Du får inte registrera ett användarkonto för någon annans räkning
                              • Bokningar via agenter, robotar eller ”click scripts/bots” är inte tillåtet
                                Mer information finns i våra allmänna villkor.

                              Steg 2 – Logga in

                              Logga in på ditt användarkonto i god tid innan den dryck du är intresserad av lanseras.
                              För att se aktuell webblansering och lanseringstid: Bokning av webblanseringar.

                              Säkerställ även att du har rätt kontaktuppgifter kopplade till ditt användarkonto innan du påbörjar en eventuell bokning.

                              Steg 3 – Öppna bokningssidan

                              Observera att bokning endast kan ske på lanseringsdagen från det klockslag webblanseringen startar.
                              Öppna bokningssidan för aktuell webblansering genom att klicka på länken: Bokning av webblanseringar.

                              Du kommer då till en översiktssida med en lista över dryckerna som finns med i aktuell lansering. Leta reda på drycken du är intresserad av i listan och gör dig redo att klicka på knappen ”Boka”.

                              Steg 4 – Boka

                              Knappen ”Boka” är grå innan webblanseringen startat. När bokningen öppnat blir knappen grön och du kan då klicka på den. Observera att du även behöver bekräfta din bokning för att det ska bli en beställning – se steg 5.

                              Om du inte hinner boka:
                              Det finns möjlighet att ställa sig i kö till drycken. Läs mer under ”Om kösystem”.

                              Steg 5 - Bekräfta din bokning

                              När du har bokat en dryck behöver du även bekräfta din bokning innan klockan 23.59 på lanseringsdagen för att det ska bli en beställning. Det gör du genom att trycka på den gröna knappen ”Bekräfta i nästa steg” längst ner på bokningssidan. Du kan också gå via länken i den blå rutan som dyker upp högst upp på sidan om du har en obekräftad bokning.

                              I samband med att du bekräftar bokningen väljer du även vilken butik du vill hämta din beställning i. När du har bekräftat bokningen får du ett bekräftelsemejl skickat till den mejladress du har kopplad till ditt användarkonto. Observera att det inte är möjligt att välja hemleverans eller leverans till ombud.

                              Om du inte bekräftar bokningen går drycken istället vidare till den kund som står näst på tur.

                              Steg 6 – Bokningen blir en beställning

                              Bokningen omvandlas till en beställning på måndagen efter att webblanseringen ägt rum. I samband med detta får du en bekräftelse skickad till den mejladress som är kopplad till ditt användarkonto. I mejlet hittar du även information om preliminär leveranstid.

                              Steg 7 – När beställningen finns att hämta

                              Du får ett sms när din beställning levererats till butiken och finns redo att hämtas. Observera att du behöver besöka butiken för att hämta och betala för beställningen inom 14 dagar från det att du erhållit sms:et. Efter 14 dagar skickas beställningen i retur och drycken tilldelas den kund som står först i kön.

                              När det tillgängliga antalet av en dryck är bokat, kan du ställa dig i kö. Om någon som bokat en dryck inte hämtar ut den, skapas det automatisk en beställning för den som står först i kön.

                              Antalet köplatser är 50 procent av antalet flaskor som köpts in och varierar därför från dryck till dryck. Exempelvis resulterar 100 inköpta flaskor i att det finns 50 köplatser. Det finns dock alltid minst 5 köplatser.

                              1. Tryck på knappen ”Köa”

                              När det tillgängliga antalet av en dryck är bokat blir den blåa knappen ”Köa” synlig. Du ställer dig i kö genom att trycka på knappen. Om knappen är grå och texten ”Fullbokad” syns, är alla köplatser fulla och det går då inte att ställa sig i kö.

                              2. Bekräfta din köplats

                              För att behålla din plats i kön behöver du även bekräfta köplatsen innan klockan 23.59 på lanseringsdagen. Du bekräftar din köplats genom att trycka på den gröna knappen ”Bekräfta i nästa steg” längst ner på bokningssidan. Det går också bra att göra det via länken i den blå rutan som dyker upp högst upp på sidan om du har en obekräftad köplats.

                              3. Invänta bekräftelse via mejl

                              Du får en bekräftelse om att du har en köplats skickad till den mejl som är kopplad till ditt användarkonto. Om din köplats leder till en beställning informeras du via mejl.

                              Varför säljs en dryck via webblansering?

                              Det är för att ge alla kunder samma förutsättning att försöka få tilldelning av en dryck. Via webblanseringar säljs drycker som finns i mycket begränsad mängd och där efterfrågan förväntas bli hög. Genom att sälja på detta sätt och använda sig av först till kvarn-principen blir det lika villkor för alla.

                              Vilken veckodag sker webblanseringar?

                              Webblanseringar äger vanligtvis rum på torsdagar med start klockan 10.00. Om det är många drycker som lanseras vid samma tillfälle delas lanseringen upp på olika klockslag med fem minuters mellanrum. Exempelvis 10.00, 10.05, 10.10 osv. Kontrollera därför alltid i god tid vilket klockslag som gäller för den dryck som du är intresserad av.
                              Se aktuell webblansering: Bokning webblanseringar
                              Se kommande webblanseringar (och övriga lanseringar): Lanseringsdatum.

                              Varför sker webblansering ibland på olika klockslag?

                              Webblanseringen delas ibland upp på olika klockslag för att minimera risken att webbplatsen blir överbelastad vid hög efterfrågan.

                              Vilka leveransmöjligheter finns det?

                              Drycker beställda via webblansering kan endast levereras till butik.

                              Hur lång tid har jag på mig att hämta min beställning?

                              Du får ett sms när beställningen levererats till butiken och du har då 14 dagar på dig att hämta den.

                              Vad händer om jag inte hämtar min beställning?

                              Beställningen finns tillgänglig för hämtning i 14 dagar. Därefter skickas drycken istället vidare till den kund som står först i kön.

                              Hur sker betalning av en dryck som beställs via webblansering?

                              Betalning sker alltid i butik i samband med att beställningen hämtas.

                              Vad händer med drycker som inte blir bokade?

                              De drycker som ingen bokat blir tillgängliga för beställning på systembolaget.se tidigast en vecka efter webblanseringen. Du kan då hitta dessa genom att söka på dryckernas namn.

                              Finns det någon begränsning på hur många flaskor jag kan boka?

                              Information om maxantal står under knappen ”Boka” för respektive dryck på bokningssidan.

                              Hur lång tid har jag på mig att bekräfta min bokning?

                              Du behöver bekräfta din bokning innan klockan 23.59 samma dag som webblanseringen äger rum.

                              Hur kan jag se att min bokning gått igenom?

                              Efter att du har bekräftat din bokning får du ett mejl om detta. Du kan även se dina bokade drycker under ”Bokningar” när du är inloggad på ditt användarkonto.

                              Kan jag ångra min bekräftade bokning?

                              Du kan själv ta bort din bokning fram till 23.59 på lanseringsdagen. Det gör du under ”Bokningar” när du är inloggad på ditt användarkonto.
                              Om du ångrar dig efter lanseringsdagen behöver du kontakta kundservice. Kontakta oss på Systembolaget.

                              Vad händer om jag inte bekräftar min bokning?

                              Om du inte bekräftar din bokning blir det ingen beställning.

                              Hur lång tid har jag på mig att bekräfta min köplats?

                              Du behöver bekräfta din köplats innan klockan 23.59 samma dag som webblanseringen äger rum.

                              Kan jag ångra min köplats?

                              Du kan själv ta bort din köplats fram till 23.59 på lanseringsdagen. Det gör du under ”Bokningar” när du är inloggad på ditt användarkonto.
                              Om du ångrar dig efter lanseringsdagen behöver du kontakta kundtjänst. Här hittar du kontaktuppgifter: Kontakta oss på Systembolaget.

                              Vad händer om jag inte bekräftar min köplats?

                              Om du inte bekräftar din köplats förlorar du din plats i kön.

                              Hur lång tid kan det ta innan en köplats eventuellt leder till en beställning?

                              Det kan ta upp till 3 månader efter lanseringsdagen.

                              Går det att se vilken plats jag har i kön?

                              I dagsläget går det inte att se aktuell plats i kön. Om din köplats leder till en tilldelning av drycken informeras du om detta via ett bekräftelsemejl.

                              Kontrollerar ni att automatiserade datorprogram inte bokar allt?

                              Vi kontrollerar alltid att tjänsten inte missbrukats. Detta sker efter att bokningarna genomförts, men innan beställningarna skapas hos oss.

                              Vad händer om någon missbrukar tjänsten?

                              Om ett användarkonto eller vår webbplats i övrigt används på ett sätt som inte är tillåtet enligt våra Allmänna villkor, kan vi annullera en bokning och/eller stänga av aktuellt användarkonto.

                              Du kanske är intresserad av?

                              Vill du handla online?

                              Så skapar du konto på Systembolaget

                              Med ett eget konto kan du beställa varor och skapa egna listor.

                              Jag vill skapa ett konto