Information om behandling av kunders personuppgifter
Det är viktigt för oss att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter.
Denna information är till för att på ett öppet och transparent sätt beskriva hur vi behandlar dina personuppgifter när:
- Du är kund hos oss,
- Använder dig av våra tjänster,
- Du besöker våra butiker, systembolaget.se eller vår app Systembolaget (appen).
På Integritetsskyddsmyndighetens (IMY) hemsida kan du läsa mer om vad en personuppgift är och vilka regler som gäller vid behandling av dina personuppgifter.
Hitta på sidan
Klicka på länkarna nedan så kommer du direkt till det avsnittet.
Vi vill informera dig om följande:
Vi ansvarar för dina personuppgifter
Vilka är de personuppgifter vi behandlar om dig?
Hur hanterar vi dina personuppgifter i olika situationer?
Överföring av personuppgifter till tredje land
Dina rättigheter
Återkalla samtycke
Uppdatering av denna information
Kontakta oss
Vi ansvarar för dina personuppgifter
Systembolaget Aktiebolag, org.nr 556059-9473 (”Systembolaget”, ”vi” och ”vår”), med adress Kungsträdgårdsgatan 14, 103 84 STOCKHOLM, är personuppgiftsansvarig för de behandlingar av dina personuppgifter som beskrivs nedan.
Vilka är de personuppgifter vi behandlar om dig?
Vi vill att det ska vara enkelt för dig att förstå vilka personuppgifter vi behandlar om dig. För att göra informationen mer överskådlig och lättillgänglig har vi i detta avsnitt beskrivit hur vi har kategoriserat de personuppgifter vi behandlar om dig. I följande avsnitt kan du sedan läsa om hur dina personuppgifter hanteras av oss i olika situationer.
Kunduppgifter: KundID, namn, mejl, telefonnummer, delta i undersökningar ja/nej, folkbokföringsadress, alternativ adress, portkod, antal trappor, blockad, förklaring/historik till ev. blockning.
Kontaktuppgifter: Namn, mejl, telefonnummer.
Beställningsuppgifter: Beställningsnummer, referensnummer, beställda artiklar, antal, pris vid beställning, leveransinfo, status, avvikelser, förbetalt ja/nej.
Köpuppgifter: Butik, försäljarID, köpta artiklar, antal, pris vid köptillfälle.
Betaluppgifter: Betalmetod, betaldetaljer (kortnummer, swishnummer, DB-konto), betalstatus, eventuella återbetalningar.
Kundtjänstärende: Kontaktsätt, kontaktuppgifter (mejl/telefonnummer), namn, beskrivning av problem, tagg, svar, tid att besvara ärendet, IP-adress.
Enkätsvar: Dina egna svar på frågor (t.ex. om upplevelse, men även om demografi).
Användaruppgifter: Tillgänglighetsinställningar, inloggningsstatus, geografisk position (stad som mest specifikt), första interaktionen med appen och inställningar i appen.
Min smakprofil: Smakuppgifter, rekommendationstext, rekommendationstyp, modellversion, kategori, smaklockor.
Interaktioner: På förhand definierade interaktioner kopplat till olika funktioner i appen.
Enhetsinformation: Modellnamn, operativsystem, appversion, språk.
Incidentuppgifter: Beskrivning av problem (inklusive operativsystem, webbläsare), status.
Hur hanterar vi dina personuppgifter i olika situationer?
När du är kund hos oss och använder dig av våra tjänster eller när du besöker systembolaget.se och vår app behandlar vi dina personuppgifter.
Nedan beskriver vi för vilka ändamål dina personuppgifter behandlas, vilka dessa personuppgifter är, den rättsliga grunden för behandlingen, kategorier av mottagare av dina personuppgifter samt lagringstiden.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter under varje rubrik eller klicka på länkarna för att komma direkt till den informationen:
1. Kundkonto
2. Kundbeställningar och köp
3. Kundtjänst
4. Besök i fysisk butik
5. Surf på systembolaget.se och i vår app
6. Kundundersökningar
7. Sakskada, personskada och kompensation
8. Tester i vår app
1. Kundkonto
När du skapar ett kundkonto hos oss behandlar vi dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig våra tjänster, göra ålderskontroll, göra vissa analyser samt för att upprätthålla en god säkerhet. Nedan kan du läsa mer om varje behandling kopplat till ditt kundkonto.
1.1 Våra tjänster
När du använder systembolaget.se och vår app erbjuder vi dig olika tjänster. För att kunna tillhandahålla dig våra tjänster så behöver vi behandla dina personuppgifter för att du ska kunna ha ett kundkonto hos oss.
Alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat får inte säljas eller annars lämnas ut till den som inte har fyllt 20 år. Vi har därför ett berättigat intresse att verifiera din ålder.
Övrig behandling kopplat till ditt kundkonto sker med stöd av avtalet mellan oss och dig, som ingås när du nyttjar våra tjänster. Vi behandlar dina personuppgifter så länge du vill ha kvar ditt kundkonto och är en aktiv användare. Nedan beskrivs fler detaljer om vår behandling av dina personuppgifter kopplat till ditt kundkonto.
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla och administrera ditt kundkonto.
Kategorier av personuppgifter:
För att uppfylla ändamålet behandlar vi dina kunduppgifter.
Rättslig grund:
Vi tillhandahåller dig ditt kundkonto för att fullgöra vårt avtal med dig.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna.
Lagringstid:
Uppgifterna lagras så länge du har kvar ditt kundkonto och är aktiv. Ditt konto raderas på din begäran eller efter 13 månaders inaktivitet.
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter för att verifiera din ålder innan vi tillhandahåller dig ditt kundkonto.
Kategorier av personuppgifter:
För att uppfylla ändamålet behandlar vi ditt namn, ditt personnummer och din folkbokföringsadress.
Rättslig grund:
Vi utför en verifiering av din ålder för vårt berättigade intresse att tillhandahålla våra tjänster till individer som är över 20 år.
Kategorier av mottagare:
Vi gör ett uppslag mot folkbokföringsregistret. Checkbiz AB hjälper oss att kontrollera din ålder och hanterar dina personuppgifter för vår räkning.
Lagringstid:
Vi använder namn och personnummer för att hämta folkbokföringsadressen. Ditt personnummer sparas tills vi har verifierat din ålder och ditt konto har blivit sparat. Därefter sparas information om att vi har verifierat ditt konto och övriga personuppgifter. Ditt konto raderas på din begäran eller efter 13 månaders inaktivitet.
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter så att du kan skapa och använda din smakprofil.
Kategorier av personuppgifter:
I din smakprofil finns uppgifter som beskrivs närmare ovan.
Rättslig grund:
Vi tillhandahåller dig din smakprofil för att kunna fullgöra vårt avtal med dig.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna.
Lagringstid:
Uppgifterna lagras tills du raderar din smakprofil eller så länge du har kvar ditt konto och är en aktiv användare. Kontot inklusive din smakprofil raderas på din begäran eller efter 13 månaders inaktivitet.
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter så att du kan skapa och använda listor, betyg, anteckningar och bevakningar.
Kategorier av personuppgifter:
De personuppgifter vi behandlar är vilka varor du lagt i listor, vad du gett dem för betyg, vilka anteckningar du gjort samt dina bevakade varor.
Rättslig grund:
Vi tillhandahåller dig dina listor, betyg, anteckningar och bevakningar för att kunna fullgöra vårt avtal med dig.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna.
Lagringstid:
Uppgifter som behandlas för bevakning av varor sparas tills produkten är åter i lager eller anmäld som slut. Uppgifter för listor, betyg och anteckningar sparas så länge du vill använda dessa tjänster eller så länge du har kvar ditt konto och är aktiv. Kontot inklusive dessa uppgifter raderas på din begäran eller efter 13 månaders inaktivitet.
1. 2 Analys och insikt
När du använder systembolaget.se eller vår app erbjuder vi dig olika tjänster. Vi har ett berättigat intresse att utföra vissa analyser när du använder dessa tjänster. Nedan beskrivs fler detaljer om vår behandling av dina personuppgifter kopplat till analys.
Ändamål:
Vi behandlar dina pseudonymiserade personuppgifter kopplat till ditt konto för att genomföra analys för att utveckla ändamålsenliga tjänster som håller god kvalitet och nyttjas av en bred målgrupp.
Kategorier av personuppgifter:
De personuppgifter vi behandlar är dina kunduppgifter samt de personuppgifter som specificeras för de tjänster som du använder. Om du använder tester i vår app kan du läsa om dessa uppgifter här. Vi behandlar också de uppgifter du anger om du deltar i kundundersökningar.
Rättslig grund:
Vårt stöd för att lagligt kunna behandla personuppgifterna är vårt berättigade intresse att kunna uppfylla vårt uppdrag i enlighet med tillkännagivande (2012:623) av avtal mellan Systembolaget Aktiebolag och staten. Mer specifikt, att utveckla en ändamålsenlig tjänst som håller god kvalitet och nyttjas av en bred målgrupp.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna. Vid genomförande av kundundersökningar tar vi ibland hjälp av personuppgiftsbiträden för genomförande av undersökningarna, de kan i sådant fall få del av den mejl du har lämnat.
Lagringstid:
Uppgifterna lagras så länge du har kvar ditt konto och är aktiv. De raderas på din begäran eller efter 13 månaders inaktivitet.
Ändamål:
För din smakprofil så behandlar vi dina pseudonymiserade personuppgifter för att genomföra analys för att säkerställa vår objektivitet och neutralitet i förhållande till leverantörer och varor.
Kategorier av personuppgifter:
De personuppgifter vi behandlar är de personuppgifter som specificeras för tjänsten som du använder, alltså Min smakprofil.
Rättslig grund:
Vårt stöd för att lagligt kunna behandla personuppgifterna är vårt berättigade intresse att säkerställa objektivitet och neutralitet i förhållande till leverantörer och varor och därmed uppfylla våra skyldigheter enligt tillkännagivande (2012:623) av avtal mellan Systembolaget Aktiebolag och staten.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna.
Lagringstid:
Uppgifterna lagras så länge du har kvar ditt konto och är aktiv. Ditt konto raderas på din begäran eller efter 13 månaders inaktivitet.
1.3 Köpspärr
När du använder våra tjänster och genomför köp behöver du följa våra inköpsregler, allmänna användarvillkor och allmänna köpvillkor. Vi behandlar dina uppgifter för att säkerställa att du följer våra allmänna villkor t.ex. att du hämtar ut dina varor inom avtalad tid och följer villkoren vid webblanseringar. Om du inte följer villkoren kan ditt konto få en köpspärr.
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter för att säkerställa och följa upp att du som kund följer våra inköpsregler, allmänna användarvillkor och allmänna köpvillkor.
Kategorier av personuppgifter:
De personuppgifter vi behandlar är dina kunduppgifter och information om hur du förhåller dig till våra villkor t.ex. beställda varor och hur många varor och beställningar som inte hämtats ut samt hur du förhåller dig till punkt våra allmänna användarvillkor, särskilt punkten 1.7.
Rättslig grund:
Vårt stöd för att lagligt kunna behandla personuppgifterna är vårt berättigade intresse att utföra behandlingen är att vi ska kunna planera och bedriva vår verksamhet och leverera varor till de kunder som respekterar våra allmänna villkor och inköpsregler.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna.
Lagringstid:
Köpspärren ligger kvar under en period på tre (3) eller tolv (12) månader beroende på hur allvarlig överträdelsen varit. Uppgifterna om att ett konto har haft en spärr lagras så länge du har kvar ditt konto och är aktiv. De raderas på din begäran eller efter 13 månaders inaktivitet.
2. Kundbeställningar och köp
När du, antingen själv eller med hjälp av en medarbetare i butik eller hos ett ombud, gör något av nedan punkter på systembolaget.se eller i vår app behandlar vi dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig våra tjänster, uppfylla bokföringslagens krav på redovisning samt göra vissa analyser.
- Gör en beställning
- Gör en privatimport
- Deltar vid dryckesauktion
- Deltar vid webblansering
- Bokar en dryckesprovning
Nedan beskrivs fler detaljer om vår behandling av dina personuppgifter kopplat till kundbeställningar och köp på systembolaget.se och i appen.
2. 1 Våra tjänster
När du använder systembolaget.se och vår app erbjuder vi dig möjlighet att göra olika beställningar och köp. Vi behandlar bland annat dina personuppgifter för att kunna genomföra ditt köp och lämna ut varor till dig. Nedan beskrivs fler detaljer om vår behandling av dina personuppgifter.
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna kommunicera med dig om ditt köp eller din beställning av en vara eller tjänst. Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna administrera och genomföra en beställning eller köp samt för att leverera en vara eller tjänst till dig när du genomför ett köp som gäst (köp utan kundkonto, för information om vår behandling vid köp med kundkonto se nedan).
Kategorier av personuppgifter:
Vi behandlar dina kontaktuppgifter, ditt personnummer, din adress, i förkommande fall även antal trappor och portkod, samt dina beställningsuppgifter och betaluppgifter. Vi behandlar ditt personnummer för ålders- och identitetsverifiering via bankID i den pågående sessionen för köpet, ditt personnummer sparas aldrig efter detta.
Rättslig grund:
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna fullgöra vårt avtal med dig.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna. Vi delar också nödvändiga uppgifter med andra personuppgiftsansvariga. Det kan vara ombud, leverantörer, fraktföretag eller banker/betalningsförmedlare för att hantera din betalning och leverera dina varor. När personuppgifter delas med andra personuppgiftsansvariga så är de ansvariga för sin behandling av personuppgifter, och vi hänvisar till dem för frågor eller mer information om hur de behandlar personuppgifter.
Lagringstid:
När du genomför ett köp som gäst sparas dina personuppgifter i 30 dagar efter att beställningen är utlämnad. Om du har lagt varor i din varukorg sparas uppgifter om din varukorg, vilket du kan läsa mer om i vår cookiepolicy.
Vi behandlar endast ditt personnummer under den pågående sessionen för ditt köp, därefter raderas uppgiften.
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna kommunicera med dig om ditt köp eller din beställning av en vara eller tjänst. Vi behandlar också dina personuppgifter för att kunna administrera och genomföra en beställning eller köp samt för att leverera en vara eller tjänst till dig.
Kategorier av personuppgifter:
Vi behandlar dina kunduppgifter kopplat till ditt kundkonto, samt dina beställningsuppgifter och betaluppgifter.
Rättslig grund:
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna fullgöra vårt avtal med dig.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna. Vi delar också nödvändiga uppgifter med andra personuppgiftsansvariga. Det kan vara ombud, leverantörer, fraktföretag eller banker/betalningsförmedlare för att hantera din betalning och leverera dina varor. När personuppgifter delas med andra personuppgiftsansvariga så är de ansvariga för sin behandling av personuppgifter, och vi hänvisar till dem för frågor eller mer information om hur de behandlar personuppgifter.
Lagringstid:
När du genomför köp via ditt kundkonto sparas dina personuppgifter i 13 månader efter att beställningen är utlämnad. Om du deltagit i en webblansering sparas dina beställningsuppgifter kopplat till webblanseringen i 5 månader räknat från tidpunkten då du la din beställning.
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter för att genomföra återköp vid ånger eller reklamation samt för att vi ska kunna genomföra returer och betala tillbaka till samma betalmedel som du betalade med.
Kategorier av personuppgifter:
Vi behandlar dina kunduppgifter/kontaktuppgifter, beställningsuppgifter, IP-adress samt betaluppgifter.
Rättslig grund:
Vi behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra skyldigheter enligt avtalet med dig. I vissa fall har vi även en rättslig förpliktelse att behandla dina uppgifter inom regelverken för konsumentskydd och penningtvätt.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna. Uppgifter som behandlas för att uppfylla en rättslig förpliktelse kan komma att lämnas ut till myndigheter.
Lagringstid:
Vi sparar dina uppgifter i två år.
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter när du är köpare eller säljare vid dryckesauktioner och i det sammanhanget skapar ett kundkonto via Bukowskis hemsida.
Kategorier av personuppgifter:
Dina kunduppgifter, beställningsuppgifter samt betaluppgifter.
Rättslig grund:
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna fullgöra vårt avtal med dig.
Kategorier av mottagare:
Vår partner Bukowskis samt våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna när du skapar ett konto på deras sida och genomför köp eller försäljningar på dryckesauktioner.
Lagringstid:
Uppgifterna lagras så länge du har kvar ditt konto hos Bukowskis och är aktiv. Ditt konto raderas på din begäran eller efter två (2) års inaktivitet.
2. 2 Redovisning
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter för att redovisa transaktioner i enlighet med kraven i bokföringslagen.
Kategorier av personuppgifter:
Vi behandlar dina kunduppgifter eller kontaktuppgifter och beställningsuppgifter, betaluppgifter samt köpuppgifter.
Rättslig grund:
Vi behandlar dina personuppgifter för att uppfylla rättsliga förpliktelser och våra skyldigheter enligt bokföringslagen.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna. Uppgifter som behandlas för att uppfylla en rättslig förpliktelse kan komma att lämnas ut till myndigheter.
Lagringstid:
Uppgifter som ingår i räkenskapsinformation sparas i sju (7) år efter det kalenderår då räkenskapsåret avslutades i enlighet med bokföringslagen.
2. 3 Analys och insikt
När du gör beställningar och köp har vi ett berättigat intresse att utföra vissa analyser. I det följande beskrivs varje analys mer detaljerat.
Ändamål:
Vi behandlar dina pseudonymiserade personuppgifter för att för att planera och genomföra analyser för att kunna arbeta med infasning av lokalt efterfrågat sortiment. Inom ramen för det arbetet vill vi räkna bort så kallade stödköp. För att kunna räkna bort stödköp behöver vi analysera samtliga köp för att upptäcka överträdelser av våra inköpsregler.
Kategorier av personuppgifter:
De personuppgifter vi behandlar är kontouppgifter, beställningsuppgifter, betaluppgifter samt köpuppgifter.
Rättslig grund:
Vårt stöd för att lagligt kunna behandla personuppgifterna är vårt berättigade intresse att kunna uppfylla vårt uppdrag i enlighet med tillkännagivande (2012:623) av avtal mellan Systembolaget Aktiebolag och staten. Mer specifikt, att infasning av lokalt efterfrågat sortiment är en objektiv och neutral process och inte i strid med våra inköpsregler.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna.
Lagringstid:
Uppgifterna lagras så länge du vill ha kvar ditt konto och är aktiv. De raderas på din begäran eller efter 13 månaders inaktivitet.
Ändamål:
Vi behandlar dina pseudonymiserade personuppgifter för att genomföra analys för att utveckla en ändamålsenlig tjänst som håller god kvalitet och nyttjas av en bred målgrupp.
Kategorier av personuppgifter:
De personuppgifter vi behandlar är dina kunduppgifter (t.ex. ålder, kön) beställningsuppgifter, betaluppgifter samt de personuppgifter som ovan specificeras för de tjänster som du använder. Vi behandlar också de uppgifter du anger om du deltar i kundundersökningar.
Rättslig grund:
Vårt stöd för att lagligt kunna behandla personuppgifterna är vårt berättigade intresse att kunna uppfylla vårt uppdrag i enlighet med tillkännagivande (2012:623) av avtal mellan Systembolaget Aktiebolag och staten. Mer specifikt, att utveckla en ändamålsenlig tjänst som håller god kvalitet och nyttjas av en bred målgrupp.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna.
Lagringstid:
Uppgifterna lagras så länge du vill ha kvar ditt kundkonto och är aktiv. Kontot raderas på din begäran eller efter 13 månaders inaktivitet.
3. Kundtjänstärenden
När du kontaktar kundtjänst genom någon av våra kanaler behandlar vi dina personuppgifter för att kunna erbjuda våra tjänster, göra vissa analyser samt för att upprätthålla en god säkerhet. Nedan kan du läsa mer om varje behandling.
3. 1 Erbjuda våra tjänster
Vi erbjuder dig möjlighet att få hjälp kopplat till våra tjänster av vår kundtjänst. För att kunna tillhandahålla dig dessa tjänster behöver vi behandla dina personuppgifter. Behandling av dina ärenden sker med stöd i vårt berättigade intresse. Dina uppgifter anonymiseras efter tolv månader från att du senast varit i kontakt med oss. Nedan beskrivs fler detaljer om vår behandling av dina personuppgifter vid kontakt med vår kundtjänst.
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende och kommunicera med dig om ditt ärende i chatt, mejl eller över telefon.
Kategorier av personuppgifter:
Vi behandlar dina kontaktuppgifter och de uppgifter du lämnar till oss i ditt kundtjänstärende.
Rättslig grund:
Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av vårt berättigade intresse att erbjuda dig en god service.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna.
Lagringstid:
Dina personuppgifter raderas efter tolv (12) månader efter din kontakt med oss eller på din begäran.
3. 2 Analys och insikt
När du kontaktar oss i ett kundtjänstärende har vi ett berättigat intresse att anonymisera dina uppgifter för sedan kunna utföra vissa analyser. Nedan beskrivs varje analys mer detaljerat.
Ändamål:
Vi anonymiserar dina personuppgifter för att därefter kunna utföra analyser. Analyserna gör vi för att säkerställa att vi har en ändamålsenlig kundtjänst.
Kategorier av personuppgifter:
Vi anonymiserar dina personuppgifter genom att radera dina kontaktuppgifter och övrig information i ditt kundtjänstärende som kan kopplas till dig.
Rättslig grund:
Vårt stöd för att lagligt kunna anonymisera personuppgifterna är vårt berättigade intresse att följa upp kundtjänstärenden och erbjuda ändamålsenlig kundtjänst.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna.
Lagringstid:
Dina personuppgifter anonymiseras efter tolv (12) månader efter din kontakt med oss eller tidigare om du önskar att din historik som kan kopplas till dig raderas.
3. 3 Säkerhetsspärr
När du kontaktar oss i ett kundtjänstärende behöver vi säkerställa att våra medarbetare inte känner sig otrygga. Vi behandlar dina uppgifter för att säkerställa att våra medarbetare har en god arbetsmiljö och inte behöver ta emot hot, trakasserier och liknande. Din IP-adress få en spärr om du agerar på ett sådant vis som inte accepteras av oss.
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter för att säkerställa en god arbetsmiljö för våra medarbetare.
Kategorier av personuppgifter:
De personuppgifter vi behandlar är uppgifter om att du i vår chatt agerat på ett sådant vis som inte accepteras av oss. Vi behandlar också din IP-adress för att sätta en spärr på den så att du inte kan chatta med våra medarbetare.
Rättslig grund:
Vi har ett berättigat intresse att utföra behandlingen för att säkerställa att våra medarbetares arbetsmiljö är sund.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna.
Lagringstid:
Spärren finns kvar under en period mellan tre (3) och tolv (12) månader beroende på hur allvarlig överträdelsen varit. Vi lagrar information att IP-adressen har haft en spärr under en (1) månads tid.
4. Besök i fysisk butik
När du besöker våra fysiska butiker behandlar vi dina personuppgifter för att kunna sälja våra varor och tjänster, kamerabevaka, uppfylla bokföringslagens krav på redovisning samt göra vissa analyser. Nedan kan du läsa mer om varje behandling.
4. 1 Försäljning av varor och tjänster
När du besöker våra fysiska butiker erbjuder vi dig möjlighet att göra olika beställningar och köp. Vi behandlar dina personuppgifter med stöd i vårt avtal med dig. Nedan beskrivs fler detaljer om vår behandling av dina personuppgifter vid beställningar och köp.
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter i vårt kassasystem för att fullgöra vårt avtal med dig samt för att redovisa ditt köp för att uppfylla kraven i bokföringslagen.
Kategorier av personuppgifter:
Ditt köp, såväl kontantköp som kortköp, registreras i vårt kassasystem. Om du betalar med kort registreras ett maskerat kortnummer (endast de sex första och fyra sista siffrorna i kortnumret registreras). Vi sparar endast kvittoinformation såsom tidpunkt för köp, butik, belopp och vilka varor du köpt. Vid utlämning av beställning behandlar vi även beställningsuppgifter.
Rättslig grund:
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna fullgöra vårt avtal med dig och för att uppfylla kraven i bokföringslagen.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna. Uppgifter som behandlas för att uppfylla en rättslig förpliktelse kan komma att lämnas ut till myndigheter.
Lagringstid:
Kvittoinformation sparas i sju (7) år efter det kalenderår då räkenskapsåret avslutades i enlighet med bokföringslagen.
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter för att genomföra återköp vid ånger eller reklamation samt för att vi ska kunna genomföra returer och betala tillbaka till samma betalmedel som du betalade med.
Kategorier av personuppgifter:
Vi behandlar dina kunduppgifter, beställningsuppgifter, kvittoinformation samt betaluppgifter.
Rättslig grund:
Vi behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra skyldigheter enligt avtalet med dig. I vissa fall har vi även en rättslig förpliktelse att behandla dina uppgifter inom regelverken för konsumentskydd och penningtvätt.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna. Uppgifter som behandlas för att uppfylla en rättslig förpliktelse kan komma att lämnas ut till myndigheter.
Lagringstid:
Vi sparar dina uppgifter i två år.
4. 2 Analys och insikt
När du har utfört ett köp i vår fysiska butik har vi ett berättigat intresse att utföra vissa analyser. I det följande beskrivs vår analys mer detaljerat.
Ändamål:
Vi behandlar dina pseudonymiserade personuppgifter för att kunna analysera och rapportera hur vår försäljning i våra butiker utvecklas över tid.
Kategorier av personuppgifter:
De personuppgifter vi behandlar är köpuppgifter och betaluppgifter.
Rättslig grund:
Vårt stöd för att lagligt kunna behandla personuppgifterna är vårt berättigade intresse att kunna uppfylla vårt uppdrag i enlighet med tillkännagivande (2012:623) av avtal mellan Systembolaget Aktiebolag och staten. Mer specifikt, att till våra ägare kunna rapportera hur vår försäljning i våra butiker utvecklas över tid.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna.
Lagringstid:
Uppgifterna sparas innevarande år plus fem (5) år.
4. 3 Kamerabevakning
När du befinner dig i våra fysiska butiker kan vi behandla dina personuppgifter genom kamerabevakning. Läs mer om det här.
5. Surf på systembolaget.se och i vår app
När du surfar i våra kanaler systembolaget.se och i vår app behandlar vi dina personuppgifter för att kunna förbättra våra kanaler från olika perspektiv. Nedan kan du läsa mer om varje analys.
Ändamål:
I vår app och på systembolaget.se behandlar vi dina pseudonymiserade personuppgifter för att förbättra vårt erbjudande mot dig och öka kundnöjdheten.
Kategorier av personuppgifter:
De pseudonymierade personuppgifter vi behandlar är interaktioner, enhetsinformation och användaruppgifter. Vi raderar den sista delen i din IP-adress för att skydda din identitet.
Rättslig grund:
Vårt stöd för att lagligt kunna behandla personuppgifterna är att vi samlar in ditt samtycke innan vi gör denna typ av analys.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna.
Lagringstid:
Dina personuppgifter sparas i pseudonymiserat format i högst 25 månader. Personuppgifterna raderas om du drar tillbaka ditt samtycke. IP-adressens sista del raderas automatiskt innan vi påbörjar analysen.
Ändamål:
I vår app behandlar vi dina pseudonymiserade personuppgifter för att säkerställa att vår app har tillräcklig säkerhet samt för att förbättra appens prestanda.
Kategorier av personuppgifter:
De personuppgifter vi behandlar är enhetsinformation, appinformation, prestandainformation och incidentuppgifter.
Rättslig grund:
Vårt stöd för att lagligt kunna behandla personuppgifterna är vårt berättigade intresse att tillhandahålla en säker app med en god prestanda.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna.
Lagringstid:
Dina personuppgifter sparas i pseudonymiserat format i högst 25 månader.
6. Kundundersökningar
Eter att du varit i kontakt med oss genom att du:
• använder systembolaget.se och vår app
• besöker vår butik eller våra sociala medier eller
• exponeras för våra kampanjer
har vi ett berättigat intresse att utföra vissa kundundersökningar. Det är helt frivilligt för dig att svara oss. Nedan beskrivs varje undersökning mer detaljerat.
Ändamål:
Vi behandlar pseudonymiserade personuppgifter för att öka vår förståelse för din upplevelse av beställningstjänsten på systembolaget.se och i appen på aggregerad nivå. Genom att analysera dessa pseudonymiserade uppgifter kan vi förbättra vårt erbjudande och öka kundnöjdheten.
Kategorier av personuppgifter:
För att skicka ut enkätfrågorna behandlar vi pseudonymiserade beställningsuppgifter. Andra personuppgifter vi behandlar är kunduppgifter och enkätsvar.
Rättslig grund:
Vårt stöd för att lagligt kunna behandla personuppgifterna är vårt berättigade intresse att förbättra vårt erbjudande och öka kundnöjdheten.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna. Vid genomförande av kundundersökningar tar vi hjälp av personuppgiftsbiträden för genomförande av undersökningarna, de kan i sådant fall få del av den mejl du har lämnat.
Lagringstid:
Uppgifterna sparas pseudonymiserat i högst 25 månader.
Ändamål:
Vi behandlar pseudonymiserade personuppgifter för att öka vår förståelse för kundens upplevelse av appen, både generellt och av ”Systembolaget testar”.
Kategorier av personuppgifter:
De personuppgifter vi behandlar är dina enkätsvar.
Rättslig grund:
Vårt stöd för att lagligt kunna behandla personuppgifterna är vårt berättigade intresse att förbättra vårt erbjudande och öka kundnöjdheten.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna. Vid genomförande av kundundersökningar tar vi hjälp av personuppgiftsbiträden för genomförande av undersökningarna, de kan i sådant fall få del av den mejl du har lämnat.
Lagringstid:
Uppgifterna sparas pseudonymiserat i högst 25 månader.
Ändamål:
Vi behandlar pseudonymiserade personuppgifter för att öka vår förståelsen för de interaktioner som sker i våra digitala kanaler. Detta inkluderar att på aggregerad nivå förstå vad användarna tycker om och hur de upplever specifika funktioner. Genom att analysera dessa pseudonymiserade uppgifter kan vi förbättra vårt erbjudande och öka kundnöjdheten.
Kategorier av personuppgifter:
De personuppgifter vi behandlar är kunduppgifter och enkätsvar.
Rättslig grund:
Vårt stöd för att lagligt kunna behandla personuppgifterna är vårt berättigade intresse att förbättra vårt erbjudande och öka kundnöjdheten.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna. Vid genomförande av kundundersökningar tar vi ibland hjälp av personuppgiftsbiträden för genomförande av undersökningarna, de kan i sådant fall få del av den mejl du har lämnat.
Lagringstid:
Dina pseudonymiserade personuppgifter sparas i högst 25 månader.
Ändamål:
Vi behandlar personuppgifter för att förstå hur nöjda våra kunder är med våra fysiska butiker samt våra digitala plattformar och beställningstjänsten.
Kategorier av personuppgifter:
De personuppgifter vi behandlar är dina enkätsvar.
Rättslig grund:
Vårt stöd för att lagligt kunna behandla personuppgifterna är vårt berättigade intresse att förbättra vårt erbjudande och öka kundnöjdheten.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna. Vid genomförande av kundundersökningar tar vi hjälp av personuppgiftsbiträden för genomförande av undersökningarna, de kan i sådant fall få del av den mejl du har lämnat.
Lagringstid:
Dina personuppgifter sparas i pseudonymiserat format i högst 25 månader.
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter för att förstå vad svenska folket tycker om Systembolaget.
Kategorier av personuppgifter:
De personuppgifter vi behandlar är dina enkätsvar.
Rättslig grund:
Vårt stöd för att lagligt kunna behandla personuppgifterna är vårt berättigade intresse att förbättra vårt erbjudande och öka kundnöjdheten.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna.
Lagringstid:
Dina personuppgifter sparas i pseudonymiserat format i högst 25 månader.
7. Sakskada, personskada och kompensation
Om du råkat ut för en sakskada, personskada eller ansöker om kompensation kopplat till våra varor och tjänster behandlar vi dina personuppgifter för att hantera och behandla ditt ärende. Nedan beskrivs behandlingen mer detaljerat.
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna bedöma och fullgöra våra rättsliga förpliktelser i förhållande till anmäld sakskada, personskada eller ansökan om kompensation, samt, i förekommande fall, för att betala ut eventuell ersättning eller kompensation till dig.
Kategorier av personuppgifter:
Namn, kontaktuppgifter, i förekommande fall beskrivning av din skada (frivillig uppgift till Systembolaget, vårt försäkringsbolag kommer att efterfråga denna information), kontouppgifter (tillhandahålls senare vid eventuell utbetalning av ersättning) eventuellt ytterligare personuppgifter som du anger i din anmälan.
Rättslig grund:
Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av en rättslig förpliktelse enligt konsumenträtten samt regler om produktansvar, produktsäkerhet och skadestånd.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna.
Vid anmälan av personskada kan vi komma att lämna ut dina personuppgifter till vårt försäkringsbolag Protector Försäkring som vi anlitat för att behandla försäkringsärenden gällande personskador. Protector Försäkring är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som Protector Försäkring utför.
Vid anmälan av sakskada kan vi komma att dela dina personuppgifter med extern skadekonsult som är specialiserad på frågor om skadereglering och som behandlar personuppgifterna för vår räkning.
I förekommande fall, och i den utsträckning som behövs för att utreda personskada eller sakskada, kan vi lämna ut personuppgifter till vår leverantör som levererat den vara som orsakat skadan.
Lagringstid:
Personuppgifter inom ramen för anmäld personskada eller sakskada, samt ansökan om kompensation, sparas av Systembolaget i 36 månader.
Personuppgifter hänförliga till utbetalning av ersättning eller kompensation och som ingår i räkenskapsinformation sparas i tio (10) år 10 år från tidpunkten då skadan uppstod i enlighet med preskriptionsregler i skadeståndslagen.
8. Tester i vår app
Om du använder specifika funktioner i vår app behandlar vi dina personuppgifter. Nedan beskrivs behandlingen mer detaljerat.
Ändamål:
Vi behandlar dina personuppgifter när du deltar i våra tester i vår app så att vi kan tillhandahålla dig tjänsten och för att vi kan samla insikter om hur våra labbar fungerar.
Kategorier av personuppgifter:
De personuppgifter vi behandlar är dina användaruppgifter.
Rättslig grund:
Vi behandlar dina personuppgifter med stöd i vårt berättigade intresse att utveckla och skapa nya tjänster.
Kategorier av mottagare:
Våra drift- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden) hjälper oss att uppfylla ändamålet och tar därför del av uppgifterna.
Lagringstid:
Dina personuppgifter behandlas under den tiden du deltar i testet och raderas när du inte längre deltar eller när testet avslutas.
Överföring av personuppgifter till tredje land
Vi och våra leverantörer och samarbetspartners behandlar som huvudregel endast dina personuppgifter inom EU/EES. Om en överföring av dina personuppgifter sker till ett tredjeland säkerställer vi att det föreligger en adekvat skyddsnivå eller att lämpliga skyddsåtgärder vidtagits i enlighet med EU-kommissionens standardklausuler som säkerställer att dina rättigheter skyddas. Önskar du få ytterligare information om överföringar av dina personuppgifter till tredje land eller de skyddsåtgärder som vidtas kan du kontakta vårt dataskyddsombud på dataskyddsombud@systembolaget.se
Dina rättigheter
Som registrerad har du vissa rättigheter. Nedan räknas dina rättigheter översiktlig upp. Om du vill läsa mer om dina rättigheter kan du göra det hos Integritetsskyddsmyndigheten.
Rätt till tillgång
Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig och tillgång till dessa och viss ytterligare information. Informationen ges ut som ett så kallt registerutdrag och innehåller en sammanställning av de personuppgifter vi behandlar om dig, samt hur behandlingen sker.
Rätt till rättelse
Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter. Det kan du göra om den information vi har om dig är felaktig eller ofullständig. Du har också möjlighet att komplettera ofullständiga uppgifter.
Rätt till radering
Du har rätt att begära att vi tar bort dina uppgifter i vissa situationer. Det kan exempelvis vara om vi behandlar dina personuppgifter trots att det inte längre är nödvändigt för att uppfylla ändamålet med behandlingen.
Rätt till invändning mot eller begränsning av behandling
Du har under vissa förutsättningar rätt att begära begränsning av dina personuppgifter eller invända mot vår behandling när den lagliga grunden är berättigat intresse. Om du gör en sådan invändning kommer vi att göra en ny intresseavvägning. Om ditt intresse väger tyngre än vårt berättigade intresse kommer vi att upphöra med behandlingen.
Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att få ut och hos annan personuppgiftsansvarig använda sådana uppgifter som du själv har lämnat till oss. Detta gäller i de fall vår behandling vilar på den rättsliga grunden samtycke eller avtal.
Rätt att lämna in ett klagomål
Om du har några klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till svenska Integritetsskyddsmyndigheten.
Rätt att återkalla ditt samtycke
Du har rätt att när som helst kontakta oss för att återkalla ditt samtycke om vår behandling av dina personuppgifter grundar sig på ditt samtycke.
Uppdatering av denna information
Vi arbetar ständigt med att bli bättre. Det här kan innebära förändringar i befintliga tjänster eller nya framtida tjänster. Om en sådan förbättring kräver att du informeras eller samtycker till behandlingen kommer du att meddelas eller ges möjlighet att lämna ditt samtycke.
Det är också viktigt att du läser denna information om hur vi behandlar dina personuppgifter varje gång du använder någon av våra tjänster. Detta eftersom vår behandling av dina personuppgifter kan ha förändrats från din tidigare kontakt med oss.
Kontakta oss
Om du vill utöva dina rättigheter enligt ovan eller annars vill komma i kontakt med oss med anledning av vår behandling av dina personuppgifter kan du göra detta genom att kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@systembolaget.se.
Du kan också kontakta vårt dataskyddsombud via mejl till dataskyddsombud@systembolaget.se eller per telefon via vår växel 08 - 503 300 00. Vårt dataskyddsombud når du även via post genom att skicka ditt brev till Systembolagets huvudkontor (Systembolaget, Dataskyddsombud, 111 47 Stockholm).